Artikelbeveiliging in de detailhandel: zo verklein je het risico op diefstal
8 maart 2023
Artikelbeveiliging speelt hedentendage een belangrijke rol in de detailhandel. De term "artikelbeveiliging" betekent dat producten tegen diefstal moeten worden beschermd. Volgens de EHI-statistieken uit 2021 wordt er jaarlijks voor 3,23 miljard euro aan schade veroorzaakt door onvoldoende anti-diefstal-apparatuur in de detailhandel. Deze oorzaken zijn onder te verdelen in drie groepen:
1. Klanten veroorzaakten schade van 2,1 miljard euro
2. Het personeel veroorzaakte een schade van 810 miljoen euro
3. De leveranciers en serviceverleners richten een schade aan van 320 miljoen euro
Inhoudsopgave
↓ Goed-te-weten: Welke soorten artikelbeveiliging zijn er?
↓ Diefstalrisico minimaliseren: Welke producten biedt VKF Renzel?
↓ Behoud het overzicht: inrichting verkoopruimte gericht toepassen
↓ Afschrikken en aandacht trekken met irritante alarmtonen
↓ Preventie op het gebied van digitale artikelbeveiliging
↓ Vertrouwen is goed, controle is beter - betrek je medewerkers erbij
↓ Conclusie over artikelbewaking in de detailhandel
↓ Veel gestelde vragen in een overzicht
Goed-te-weten: Welke soorten artikelbeveiliging zijn er?
Artikelbeveiliging is onder te verdelen in drie categorieën: mechanische, elektronische en chemische artikelbeveiliging.
Bij mechanische artikelbeveiliging worden producten vastgezet met een staalkabel. Dit beschermt ze tegen ongeoorloofd wegnemen. In de meeste gevallen heeft de geïnteresseerde alleen de mogelijkheid om het product te testen. Mechanische beveiliging maakt het voor de dief moeilijker om het product te stelen. Bescherming tegen diefstal wordt nog eens extra verhoogd als er ook een hard geluid te horen is.
Bij chemische beveiliging wordt er een chemische stof in een kwetsbare flacon aan de producten bevestigd. Deze breekt als de zekering op ongepaste wijze wordt verwijderd en de chemische ontsteking (bijv. afwasbare verf, geurverspreidende stoffen of kunstmatig DNA) zorgt dat de stof meteen inwerkt op het product.
Labels, antennes en magneetontkoppelaars behoren tot de elektronische artikelbeveiliging. Er zijn twee manier om artikelen hiermee te beveiligen:
Het label kan alleen met het juiste gereedschap worden verwijderd. Het voordeel is het psychologische effect, aangezien de klant de producten als veilig ervaart en opportunistische dieven worden hiermee afgeschrikt.
Verborgen beveiliging aan of in artikelen
De artikelbeveiliging wordt alleen gedeactiveerd als een product wordt gekocht, niet verwijderd. Het voordeel is dat de dief niet weet waar hij de beveiliging moet zoeken. Bij deze methode wordt onderscheid gemaakt tussen zelfklevende en harde labels.
Voor de toekomst zal bronbeveiliging zijn opwachting gaan maken. Dit betekent dat bij artikelen tijdens de productie of montage al een artikelveiligheidslabel wordt aangebracht. Dit label is voorzien van de mogelijkheid om geactiveerd, gedeactiveerd en opnieuw geactiveerd te worden.
Diefstalrisico minimaliseren: Welke producten biedt VKF Renzel?
Haakslot „Faby”
- diefstalbeveiliging voor dubbelhaken
- stevig kunststof haakslot
- ideaal voor perfowandhaken
- leverbaar in grote hoeveelheden en verschillende kleuren
Naar het product »
Behoud het overzicht: inrichting verkoopruimte gericht toepassen
Een winkel met slechts één toegang minimaliseert al het risico op diefstal. Bij de ingang dient de klant door middel van borden te worden geïnformeerd dat er videobewaking in de winkel is. Voor het visueel inrichten van de ruimte mogen de stellingen niet hoger zijn dan 1,70 m. Te veel en te hoge reclameborden moeten worden vermeden. Deze blokkeren het zicht en biedt de dief meer gelegenheid.
Bewakingsspiegels zijn beschikbaar voor plafond- en wandmontage. Ze moeten dienovereenkomstig worden opgehangen om blinde vlekken te voorkomen en om in onoverzichtelijke hoeken te kunnen kijken. Zorg voor voldoende licht in de winkel en goed overzicht vanuit de kassa. Tip: Plaats het kassagedeelte iets hoger dan de rest van het winkelgedeelte. Daarnaast moeten er ook bewakingsspiegels in de kassazone worden opgehangen, zodat caissières kunnen zien of de klant iets "ongeoorloofds" aan het doen is.
Als je hoogwaardige producten verkoopt, plaats ze dan op een plek waar veel medewerkers zijn. Zo worden je producten continu in de gaten gehouden. Bewaar zo min mogelijk items in vitrines. Investeer in verkoopautomaten, want de klant krijgt dan alleen de hoogwaardige producten in handen wanneer hij betaalt. Dit verkleint het risico op diefstal.
Afschrikken en aandacht trekken met irritante alarmtonen
Er bestaat de mogelijkheid dat elke klant bij de ingang van de winkel of shop een chiptransponder krijgt. Deze chip dien je na het winkelen of bij het verlaten weer in te leveren. De chiptransponder is zowel met winkelmandjes en winkelwagentjes, als ook met het schap verbonden. Dit betekent dat als de klant iets uit het schap pakt, de chip dit opmerkt.
Toepassingsmogelijkheden van de „Security-Box“
- sieraden
- brillen
- accessoires
- cosmetica
- parfum
- medische producten
- kwaliteitsgereedschap
- mobiele telefoons
- en andere hightech producten
Naar het product »
Preventie op het gebied van digitale artikelbeveiliging
Plaats een scherm bij de ingang die live beelden van de beveiligingscamera's uitzendt, zodat dieven weten dat je constant in de gaten wordt gehouden. Als potentiële dieven weten dat ze in de gaten worden gehouden, zal ze dit vaak weerhouden om te gaan stelen. Installeer beveiligingssystemen zoals camera's, dummy camera's in de winkel zodat winkeldieven worden afgeschrikt.
Inmiddels wordt er al gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie (AI) om artikelen in winkels te beschermen. Deze techniek onderkent verschillende functies, zoals:
Vertrouwen is goed, controle is beter - betrek je medewerkers erbij
De veiligheid van een onderneming hangt ook sterk af van de medewerkers. Daarom moeten ze regelmatig via cursussen worden geïnformeerd over algemene diefstalmethodes. Medewerkers moeten ook worden aangemoedigd om klanten te controleren tijdens hun winkelactiviteiten.
Betrek je medewerkers erbij en leer ze hoe ze moeten handelen in bepaalde situaties. Daarnaast kan je jouw medewerkers ook om suggesties en verbeteringen vragen en eventuele handige tips ook doorvoeren. Dit versterkt de band en vermindert mogelijk ook het aantal diefstallen door medewerkers.
Winkeldiefstal wordt niet alleen gepleegd door vreemden, maar ook vaak door je eigen medewerkers. Om dit te voorkomen, moet ervoor worden gezorgd dat medewerkers zich op hun gemak voelen, maar ook dat er strikte regels zijn. Allereerst dienen medewerkers eerlijk geïnformeerd te worden dat ook diefstal door medewerkers wordt gemeld.
Zelfbedieningskassa's worden steeds populairder en daarom moeten er ook altijd medewerkers in de kassazone staan. Natuurlijk kan het voorkomen dat een klant per ongeluk een product niet of verkeerd scant.
Deze klant is dan niet meteen een dief, daar moet duidelijk onderscheid in gemaakt worden. Het is de taak van de medewerkers om een klant op een nette manier te wijzen op eventueel wangedrag.
Point-Of-Sale-locaties moeten worden beveiligd met een Scan-It-All antidiefstalbeveiliging dat gebruikmaakt van videotechnologie. Dit betekent dat de zelfbedieningsruimte onder videobewaking staat. Bovendien wordt er geregistreerd, wanneer producten worden gescand, dit ook om de veiligheid te verhogen. Daarnaast dienen de ruimtes zo afgebakend te zijn dat de klant alleen met een bonnetje naar buiten kan.
Om dieven geen kans te geven, moet er bijvoorbeeld ook personeel in de kleedruimte zijn om de hoeveelheid aangepaste kleding te controleren. Er kunnen kaartjes met nummers worden uitgedeeld die aangeven hoeveel kledingstukken de klant in het pashokje heeft meegenomen. Nadat de klant klaar is, wordt gecontroleerd hoeveel kledingstukken er zijn teruggegeven en hoeveel er worden meegenomen. Klapdeuren of gordijnen in de cabines die 15-20 cm boven de grond eindigen, verminderen ook het risico op diefstal.
Conclusie over artikelbewaking in de detailhandel
Welke maatregelen een winkel of shop neemt, hangt af van het risico op diefstal van het assortiment, het type bedrijf, de locatie, de sociale omgeving, de bouwkundige omstandigheden en de financiële mogelijkheden. Artikelbeveiliging wordt steeds belangrijker, vooral als er producten te koop zijn die gemakkelijk te stelen zijn, denk hierbij aan artikelen in het wat duurdere segment of technische apparaten, maar ook de wat kleinere, hoogwaardige producten.
Voordelen:
1. omzetverlies wordt vermeden
2. potentiële dieven worden bij de ingang al afgeschrikt
3. ontspannen medewerkers
4. video-opnames vergemakkelijken het verkrijgen van bewijsmateriaal en het identificeren van de dader
5. securitypersoneel maakt het ontsnappen lastiger
Veel gestelde vragen in een overzicht
Er zijn 3 soorten. Er wordt onderscheid gemaakt in mechanische, elektronische en chemische artikelbeveiliging.
Securitypersoneel moet aandachtig en nauwkeurig observeren. Ook moeten ze zich onopvallend en stil gedragen.
Er zijn verschillende soorten diefstalbeveiliging. Het product is bijvoorbeeld vastgemaakt met een staalkabel, is voorzien van een label, een antenne of een magnetische ontkoppelaar. Verder wordt er ook onderscheid gemaakt tussen zichtbare en verborgen beveiliging.
Ter bescherming tegen diefstal in de detailhandel wordt een product voorzien van artikelbeveiliging.