20-17-01_NL_1740x600

Is mijn bedrijf op dit moment klaar voor een heropening?


Hulpmiddelen voor de naleving van hygiënevoorschriften

Tijdens de laatste persconferentie van 21 april 2020, kondigde president Rutte aan dat bedrijven die hun deuren verplicht moesten sluiten nog in ieder geval tot en met 19 mei 2020 dicht blijven. Op tandartsen en mondhygiënisten na, zij kunnen hun werk weer hervatten. Ook de basisscholen gaan op 11 mei weer open. Dit alles zal gepaard gaan met in achtneming van bepaalde hygiënemaatregelen om de algemene gezondheid van de bevolking te blijven waarborgen.

Voor winkels geldt nog geen verbod, zij moeten hun eigen afweging maken van het RIVM, dat de rijksoverheid adviseert over het beleid om het coronavirus te bestrijden. Winkels verplichten te sluiten komt in de buurt van een totale lockdown, een maatregel die in het meest recente advies aan het kabinet nog niet wordt genoemd. 
En dus zijn vele winkels open, al dan niet met extra maatregelen zoals caissières achter acrylglas, alleen betalingen via iDeal of beperkte openingstijden.
Behalve ketens die juist nu goede zaken doen, zoals supermarkten, doe-het-zelvers en tuincentra, houden ook veel mode-, schoenen- en sportwinkels de deuren nog open. De reden: de komende maanden zijn sowieso al cruciaal.

Maar wanneer je open bent of wilt gaan, hoe moet zo'n hygiëneconcept dan worden geïmplementeerd? Aan welke eisen moet worden voldaan? En hoe kunnen werknemers en klanten het beste worden beschermd zonder grote operationele beperkingen?


Naleving van hygiënevereisten - hoe kunnen bedrijven zich voorbereiden op een heropening?

Voor veel met name grote bedrijven en concerns en min of meer alle horeca-gelegenheden geldt momenteel de volgende boodschap: tot 20 mei gesloten blijven!
Zoals genoemd zijn de meeste andere winkels, supermarkten en ondernemingen in het MKB inmiddels al weer (gedeeltelijk) open, onder de gestelde richtlijnen en voorzorgsmaatregelen.

Activiteiten weer kunnen hervatten is een eerste stap op weg naar een terugkeer in het openbare leven. Deze belangrijke eerste stap moet met zorg worden gedaan. De overheid stelt daarom verschillende eisen en maatregelen om de hygiëne in winkels en bedrijven te vergroten.
Tot nu toe zijn er nog maar enkele richtlijnen bekend en opgesteld die ondernemers kunnen volgen. We willen deze verontrustende leemte in informatie graag opvullen en je metaforisch ondersteunen op weg naar heropening. Op de volgende essentiële vragen proberen we in deze blog een antwoord te geven:

  1.    Wat zijn de vereisten?
  2.    Hoe kan in bepaalde bedrijfstakken aan deze voorwaarden worden voldaan?
  3.    Welke producten zijn effectief voor naleving?

Wat zijn de richtlijnen?

Om de verspreiding van het Covid 19-virus verder tegen te gaan, spreken RIVM en overheid over hygiënevereisten die geïmplementeerd moeten worden. De politici laten echter ruimte voor interpretatie bij het definiëren en implementeren van deze richtlijnen. Het enige dat duidelijk is, is dat de activiteiten niet kunnen worden voortgezet zoals vóór de sluiting. Er zijn veranderingen nodig.

Wat moet er dan verandert worden in een onderneming? De situatie verplicht ondernemers na te denken en reorganisatorische maatregelen te nemen voor wat betreft de algemene hygiënebescherming, het entreebeleid en klantenstromen in hun winkel of bedrijf. Deze persoonlijke reorganisatie zal door je lokale toezichthouder dan steekproefsgewijs gecontroleerd worden.

De dienst openbare orde controleert of wachtrijen worden vermeden, bezoekersaantallen worden beperkt en er worden richtlijnen opgesteld voor het verbod op contacten in de winkels. Daarnaast moet informatie worden verstrekt over de gebruikte maatregelen of het beschermingsconcept. Dit is de enige manier om een ​​gevoel van veiligheid en vertrouwen te creëren bij klanten, bezoekers of patiënten.
 

Welke producten voldoen aan de hygiënevoorschriften?

VKF Renzel ontwikkelde snel een assortiment dat bedrijven in de meeste branches helpt bij het stellen van hygiënestandaarden. Wij bieden ook verschillende oplossingen om je bezoekers, klanten of passanten te informeren over deze normen.

In deze tijd van snelle veranderingen en aanpassingen doen op korte termijn, willen we je één werkstap besparen. Wij bieden daarom verschillende standaard voorschriften aan als gratis download. Hier vind je aantrekkelijke en hoogwaardige ontwerpen op het gebied van mondbescherming, minimale afstand en zo meer.
 

Toegangscontrole

Helaas kan je passanten en klanten tijdens de corona-crisis geen onbeperkte toegang tot je winkel geven. Het aantal mensen in een kleine ruimte moet gereguleerd worden en wachtrijen moeten worden vermeden. Door kamers en ruimtes af te bakenen met scheidingswanden of een afzetsysteem, kan je mensen gericht geleiden en invloed uitoefenen op hun verblijf in je onderneming. Naast het definiëren van bepaalde looppaden of gebieden, hebben de scheidingswanden ook een beschermend functie doordat ze ook een soort grote spatbescherming bieden.

Naleving van het contactverbod

Ondanks de heropening van winkels blijft het contactverbod bestaan. Uiteraard moet het verbod nu ook bij de verschillende instellingen en bedrijven worden toegepast. Hier moet de minimale afstand van 1,5 meter worden aangehouden. Wanneer het gaat om persoonlijke interactie tussen 2 partijen, zoals bijvoorbeeld bij een advies of betaling, moeten beide partijen afdoende beschermd worden. Naast het plaatsen van preventieschermen helpt ook het dragen van een mondkapje om de uitwisseling van bacteriën en mogelijke ziekteverwekkers te voorkomen.

Hygiënebescherming

Parallel aan de naleving van de geldende hygiënerichtlijnen is het belangrijk om ook eigen hygiënestandaarden te bepalen en vast te stellen voor je eigen bedrijf. Een zekere mate van hygiëne en steriliteit kan worden gegarandeerd door gebruik te maken van handdesinfectiedispensers of frequente reiniging van de handen. Adequate bescherming komt niet alleen klanten ten goede, maar ook je werknemers en collega's profiteren daar van. Het zorgt voor een veilige en schone werkplek. En zeg nu zelf ... wie wil dat nou niet?

Is jouw bedrijf er klaar voor?

Met de uitkomsten van de laatste persconferentie blijft het voor veel ondernemers (die nog niet open kunnen) nog even onzeker, er worden voor hen nog niet veel gerichte beloftes gedaan, maar de koers is wel gericht op een eventuele terugkeer naar het openbare leven. Het doel van de hele economie is om deze koers vast te houden. Om deze reden is een zorgvuldige implementatie van de beschermingsvereisten zo belangrijk.

Bovenstaande producten helpen je bij deze belangrijke stap van heropening. Klanten en werknemers kunnen hiermee worden beschermd met behoud van de voorwaarden op de al lopende en geldende richtlijnen. Je zal controles op naleving van de hygiëne-eisen probleemloos kunnen weerstaan. Je bedrijf kan zijn activiteiten weer hervatten.

Naast het herleven van je eigen bedrijf, help je ook de economie weer op gang. Door te voldoen aan de vereisten voor je bedrijf, schep je ook mogelijkheden voor andere bedrijven zoals restaurants, organisaties of dienstverleners om weer open te kunnen gaan.

Als experts in de verkoopbevordering staan ​​wij aan jouw zijde om je te adviseren bij de implementatie van hygiënevoorschriften en richtlijnen en begeleiden je graag bij de heropening tijdens deze corona-crisis met een grote selectie aan beschermende producten.

Jouw team van VKF Renzel

Menu sluiten
Naar boven