Tips en tricks voor het succesvol promoten van jouw producten

24.09.2024
Het promoten van producten is essentieel om op te vallen in een concurrerende markt. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw producten niet alleen de aandacht van klanten trekken, maar ook top-of-mind blijven? In dit blog bespreken we effectieve strategieën en praktische voorbeelden die je direct kunt toepassen. Van optimale productplaatsing in de winkel tot het inzetten van digital signage, ontdek hoe je jouw promoties naar een hoger niveau kunt tillen.

Cross-selling

Omzetverhoging

Verkoopbevordering


Het belang van 'second placement' in de detailhandel

Second placement in de detailhandel speelt een belangrijke rol bij het verkopen van een product. Naast de reguliere plek in het schap wordt het product ook op een andere, strategisch gekozen locatie in de verkoopruimte geplaatst. Deze extra plaatsing kan bijvoorbeeld aan de voorzijde van een schap zijn, of een verkoopdisplay bij de kassa. Op deze locaties zijn speciale aanbiedingen duidelijk en opvallend te presenteren aan het winkelend publiek.
Secondary placement vergroot de zichtbaarheid en aandacht voor een bepaald product. Als klanten niet specifiek op zoek zijn naar een artikel, worden ze door de opvallende plaatsing bewust gemaakt van het product en wellicht aangemoedigd tot het doen van een aankoop.

Voor de fabrikant en verkopers biedt second placement in de detailhandel natuurlijk ook voordelen. Ze vergroten de zichtbaarheid en aandacht voor hun producten met als gevolg dat de verkoopcijfers ook verhogen.



 

Strategieën voor een optimale plaatsing van producten

Productplaatsing is een belangrijke factor voor het verbeteren van de klanttevredenheid en het verhogen van de omzet. Er zijn verschillende strategieën om te zorgen dat producten optimaal geplaatst worden en daarmee de aandacht van klanten trekken.
 

Een van de belangrijkste strategieën is het plaatsen van artikelen op drukbezochte locaties in een winkel. Dit zorgt ervoor dat de producten door een groot aantal klanten gezien worden, waardoor de kans op verkoop groter is. Drukbezochte locaties in een winkel zijn doorgaans:

De ingang

Het kassagedeelte

Wachtruimtes

Bijvoorbeeld bij de verswarenbalie

Het buitenbereik

Looproutes

Bijvoorbeeld bij liften of trappen

Blisterlijst
Promoties voor combinatieproducten helpen de cross-selling te verhogen door complementaire producten naast elkaar te plaatsen. Klanten worden aangemoedigd om meer dan één product te kopen als er passende artikelen in de buurt te vinden zijn. Deze strategie kan de gemiddelde aankoophoeveelheid verhogen en daarmee en stijgende omzet creëren.

Blisterlijsten maken het mogelijk om passende accessoires flexibel op de locatie van het hoofdartikel te bevestigen. Omdat de lijsten met een haak opgehangen worden, zijn ze snel en eenvoudig te verwisselen.

Zo kunnen strategisch geplaatste combinatieaanbiedingen de verkoopcijfers verhogen. Door de kleine afstand tussen de combinatieproducten, worden klanten aangemoedigd om zowel het hoofdproduct als het aanvullende product te kopen. Hiermee kunnen bijvoorbeeld ook de minder populaire producten onder de aandacht van klanten gebracht worden.

 

Bij second placement spelen ook het seizoen, nieuwe producten of actuele trends een belangrijke rol.
In de zomer is het bijvoorbeeld zinvol om zonnebrandcrème, barbecue benodigdheden en zomerkleding onder de aandacht te brengen aangezien de vraag naar dergelijke producten op zo'n moment toeneemt. In de winter moet de nadruk echter liggen op winterkleding, kerstversieringen en winteraccessoires. Door bij second placement rekening te houden met het seizoen zijn detailhandelaren goed voorbereid om te voldoen aan de behoeften en voorkeuren van klanten op dat moment.
In de zomer is het bijvoorbeeld zinvol om zonnebrandcrème, barbecue benodigdheden en zomerkleding onder de aandacht te brengen aangezien de vraag naar dergelijke producten op zo'n moment toeneemt. In de winter moet de nadruk echter liggen op winterkleding, kerstversieringen en winteraccessoires. Door bij second placement rekening te houden met het seizoen zijn detailhandelaren goed voorbereid om te voldoen aan de behoeften en voorkeuren van klanten op dat moment.
Bovendien mogen ook de huidige trends niet vergeten worden bij second placement. Artikelen die momenteel bijzonder populair zijn of aanbevolen worden door influencers, kunnen ook gericht gepresenteerd worden. Door het presenteren van deze 'trending' producten laten retailers zien dat ze op de hoogte zijn van actuele ontwikkelingen en hun klanten altijd een vernieuwend en actueel aanbod willen bieden.
Secondary placement kan ook ingezet worden ter promotie van nieuwe producten. Hiermee zijn de nieuwe artikelen effectief te introduceren en promoten door plaatsing op prominente plekken in de winkel. De interesse van klanten wordt gewekt en het bevordert de bekendheid van de nieuwe producten. Op deze manier wordt een productlancering versneld en helpt het de verkoop vanaf het begin te maximaliseren.
Secondary placement kan ook ingezet worden ter promotie van nieuwe producten. Hiermee zijn de nieuwe artikelen effectief te introduceren en promoten door plaatsing op prominente plekken in de winkel. De interesse van klanten wordt gewekt en het bevordert de bekendheid van de nieuwe producten. Op deze manier wordt een productlancering versneld en helpt het de verkoop vanaf het begin te maximaliseren.
Tip: Vooral bij nieuwe producten waarvan de functie en toepassing voor de klant niet meteen duidelijk zijn, kan het zinvol zijn om met een korte productbeschrijving en gebruiksinstructies te werken.

Voorbeeldproduct waterparels: Deze zijn lastig te zien in een schap omdat de verpakking relatief klein is. Bovendien weten veel klanten niet hoe ze dit product moeten gebruiken. Een doordachte secundaire plaatsing bij de kassa, aangevuld met een korte productbeschrijving, kan hierbij helpen om klanten aan te zetten tot kopen.
Over het algemeen is het plaatsen van producten op een strategische locatie een belangrijke manier om de omzet te verhogen en de klanttevredenheid te vergroten. Detailhandelaren kunnen de aandacht van klanten stimuleren door producten op locaties met veel verkeer te plaatsen. Ook het gebruik van specifieke displays en de strategische opstelling van combinatieproducten dragen hieraan bij. Op deze manier kunnen verkopers zorgen dat de aandacht van klanten naar de producten gaat, wat kan leiden tot een succesvolle verkoop.

Tips voor het ontwikkelen van aantrekkelijke productpresentaties

De presentatie van producten speelt een cruciale rol in het succes van second placement. Een aantrekkelijke productpresentatie kan de interesse van klanten wekken en aanzetten tot het doen van een aankoop. Het is daarom belangrijk dat bedrijven hun producten op een aantrekkelijke en overtuigende manier presenteren. Hier zijn vier tips voor het creëren van aantrekkelijke productpresentaties:

Individuele displays

Één aspect is het gebruik van individuele displays om de producten op een aantrekkelijke en informatieve manier te presenteren. De maatwerkoplossingen voor productpresentaties zijn afgestemd op specifieke merken en eisen. Deze displays kunnen productinformatie, speciale promoties of kortingen bevatten om klanten aan te trekken.

Bij het ontwerpen wordt speciaal de nadruk gelegd op de originaliteit en aantrekkelijkheid om de display te onderscheiden van vergelijkbare presentaties. Een aantrekkelijke presentatie kan klanten aanzetten om het product nader te bekijken en uiteindelijk te kopen.

Universele oplossingen

Als alternatief voor individuele displays zijn er ook universele oplossingen mogelijk. Deze vormen een gemakkelijke manier om seizoens- of promotieartikelen flexibel te presenteren in de detailhandel.

Dit maakt een breed scala aan toepassingen voor verschillende producten mogelijk. Vaak zijn de displays ook voorzien van wieltjes, waardoor deze moeiteloos door de verkoopruimte te verplaatsen zijn en op belangrijke strategische plekken gepositioneerd kunnen worden.

Maar zelfs met universele oplossingen bestaat vaak de mogelijkheid om individualiseringen te verwerken. Voor verkooptafels kan het frame bijvoorbeeld individueel bedrukt worden of bij stoepborden kan de inhoud ontelbare keren verwisseld worden.

Universallösungen

Als Alternative zu den individuellen Displays, gibt es auch die Möglichkeit der universalen Lösungen. Diese stellen eine einfache Möglichkeit dar, saisonale oder promotionale Artikel flexibel im Einzelhandel zu präsentieren.

So wird eine vielfältige Bestückung und Anpassung an verschiedene Produkte ermöglicht. Häufig auch mit Rollen ausgestattet, werden diese mühelos durch den Verkaufsraum bewegt und so an den strategisch wichtigen Punkten platziert.

Doch auch bei den universalen Lösungen gibt es häufig die Möglichkeit, Individualisierungen einfließen zu lassen. Bei den Verkaufstischen beispielsweise kann der Rahmen individuell bedruckt werden, oder bei dem Aktionswagen kann man das Topschild selbst gestalten und auch eigene Prospekte einlegen.

Consistent ontwerp

Het consistente ontwerp van second placement in de detailhandel speelt een essentiële rol bij het creëren van een herkenbare en aantrekkelijke uitstraling in de verkoopruimte.

Door het gebruik van herkenbare designelementen zoals kleuren, lettertypen en materialen wordt de merkidentiteit versterkt en ontstaat er een harmonieus totaalbeeld. Hierdoor ziet de presentatie er professioneel en aantrekkelijk uit en ontstaat er herkenning bij de klanten.

Interactieve elementen

Om de productpresentatie spannender te maken, is het ook mogelijk om interactieve elementen te verwerken. Je kan Digital Signage gebruiken om 360-graden weergaven van producten te bieden, video's te tonen of om klantenrecensies en opmerkingen weer te geven. Hierdoor zijn klanten beter bekend met het product en is de kans groter dat ze gemotiveerd zijn om het te kopen.

Innovatieve oplossingen zoals servicerobots, maken het mogelijk om met de klant te communiceren. De robot kan bijvoorbeeld testers uitdelen en zo klanten overtuigen om een aankoop te doen. Ook kan de robot vragen van klanten beantwoorden en ze begeleiden naar producten in de winkel.

 

Over het algemeen is een aantrekkelijke productpresentatie cruciaal om de interesse van klanten te wekken en de omzet te verhogen. Met hoogwaardige productfoto's, aansprekende productbeschrijvingen, een consistent design en interactieve elementen kunnen bedrijven hun producten optimaal presenteren en daarmee de klanten overtuigen.
 

Voordelen en uitdagingen van een effectieve second placement

Effectieve secondary placement in de detailhandel kan veel voordelen opleveren, maar brengt ook enkele uitdagingen met zich mee. In tijden van beperkte ruimte in de winkels is het belangrijk om extra plaatsingen zorgvuldig te plannen om te voorkomen dat het een chaos wordt.
 

Uitdagingen

Voordelen

Ruimtegebrek: Niet alle verkooplocaties hebben voldoende ruimte voor extra schappen en displays. Om te voorkomen dat de winkelpaden te vol en krap worden, is een goede planning nodig.

Kosten: Het installeren van second placement ruimte kan extra kosten met zich meebrengen. Of het nu gaat om het ontwikkelen van unieke displays of het onderhouden van de huidige, deze kosten moeten afgewogen worden tegen de potentiële inkomsten door de extra productpromotie.

Onderhoud en verzorging: Second placement vereist regelmatige verzorging en aanvulling om aantrekkelijk te blijven. Dit vraagt om extra tijd en inzicht van het personeel.

Planning: Secondary placement vraagt ook om een zorgvuldige planning. Het is belangrijk om vooraf te beslissen welke producten gepresenteerd moeten worden en hoe. Indien nodig moet extra materiaal aangeschaft worden, rekening houdend met levertijden en beperkte opslagruimte.
Voorraad verminderen: Secondary placement kan een effectieve manier zijn om het magazijn te ontlasten van overtollig voorraad. Daardoor nemen de opslagkosten af.

Zichtbaarheid vergroten: Door artikelen op meerdere locaties in de winkel te plaatsen, is de kans groter dat ze door klanten opgemerkt worden. Deze verhoogde aanwezigheid zorgt ervoor dat producten vaker opgemerkt worden en daardoor ook vaker aangeschaft worden.

Ondersteuning voor nieuwe producten: Met second placement zijn nieuwe producten sneller en eenvoudiger onder de aandacht te brengen van het winkelend publiek.

Impulsaankopen: Het plaatsen van producten in gebieden waar vaak impulsaankopen gedaan worden, stimuleert ook de verkoop. Klanten die niet specifiek op zoek zijn naar het product worden op deze manier wel aangemoedigd het 'impulsief' te kopen.

Omzetverhoging: Door producten op meerdere locaties te plaatsen, worden ze vaker opgemerkt en is de kans groter dat klanten overgaan tot een aankoop. Daarnaast wordt er ook optimaal gebruik gemaakt van het verkoopoppervlak door op zoveel mogelijk plekken producten te tonen.

Uitdagingen

Ruimtegebrek: Niet alle verkooplocaties hebben voldoende ruimte voor extra schappen en displays. Om te voorkomen dat de winkelpaden te vol en krap worden, is een goede planning nodig.

Kosten: Het installeren van second placement ruimte kan extra kosten met zich meebrengen. Of het nu gaat om het ontwikkelen van unieke displays of het onderhouden van de huidige, deze kosten moeten afgewogen worden tegen de potentiële inkomsten door de extra productpromotie.

Onderhoud en verzorging: Second placement vereist regelmatige verzorging en aanvulling om aantrekkelijk te blijven. Dit vraagt om extra tijd en inzicht van het personeel.

Planning: Secondary placement vraagt ook om een zorgvuldige planning. Het is belangrijk om vooraf te beslissen welke producten gepresenteerd moeten worden en hoe. Indien nodig moet extra materiaal aangeschaft worden, rekening houdend met levertijden en beperkte opslagruimte.

Voordelen

Voorraad verminderen: Second placement kan een effectieve manier zijn om het magazijn te ontlasten van overtollig voorraad. Daardoor nemen de opslagkosten af.

Zichtbaarheid vergroten: Door artikelen op meerdere locaties in de winkel te plaatsen, is de kans groter dat ze door klanten opgemerkt worden. Deze verhoogde aanwezigheid zorgt ervoor dat producten vaker opgemerkt worden en daardoor ook vaker aangeschaft worden.

Ondersteuning voor nieuwe producten: Met secondary placement zijn nieuwe producten sneller en eenvoudiger onder de aandacht te brengen van het winkelend publiek.

Impulsaankopen: Het plaatsen van producten in gebieden waar vaak impulsaankopen gedaan worden, stimuleert ook de verkoop. Klanten die niet specifiek op zoek zijn naar het product worden aangemoedigd het 'impulsief' te kopen.

Omzetverhoging: Door producten op meerdere locaties te plaatsen, worden ze vaker opgemerkt en is de kans groter dat klanten overgaan tot een aankoop. Daarnaast wordt er ook optimaal gebruik gemaakt van het verkoopoppervlak door op zoveel mogelijk plekken producten te tonen.
Kort samengevat biedt second placement veel voordelen, maar het is wel nodig om een zorgvuldige planning bij te houden. Met de juiste strategie is second placement een goede stimulans voor omzetverhoging en het versterken van klantloyaliteit.

Voorbeelden uit de praktijk:

Supermarkten, speciaalzaken, warenhuizen, je ziet het overal: second placement. Dit zijn producten die niet alleen in het schap staan, maar ook op een extra locatie in de winkel gepresenteerd worden. Een succesvol voorbeeld van secundaire plaatsing is het positioneren van snoep bij de kassa. Veel supermarkten plaatsen hier snoepjes en chocoladerepen om klanten te verleiden tot een impulsaankoop kort voor het afrekenen.
Een succesvol voorbeeld van een secundaire plaatsing is het positioneren van snoep bij de kassa. Veel supermarkten plaatsen hier kauwgom, drop en chocoladerepen om klanten te verleiden tot een impulsaankoop kort voor het afrekenen.
Chips wordt bijvoorbeeld vaak bij het bier neergezet omdat klanten dat veelal samen consumeren. Een ander voorbeeld van succesvolle secundaire plaatsing zijn seizoensproducten. Of het nu gaat om kerstversiering in de winter of zonnebrandcrème in de zomer: deze strategie werkt vooral goed bij impulsaankopen en heeft zich in de praktijk al vele malen bewezen.
Op de elektronica-afdeling van een warenhuis wordt second placement toegepast bij accessoires voor telefoons. Hoesjes, opladers of koptelefoons worden in de buurt van de mobiele telefoons geplaatst. Dit maakt het voor klanten gemakkelijker om geschikte accessoires voor hun apparaten te vinden en te kopen.
In een kledingwinkel wordt bij de kassa secondary placement toegepast bij accessoires zoals sieraden, riemen en tassen. Een ander voorbeeld is het presenteren van outfitcombinaties. Dit kan klanten helpen met het samenstellen van complete outfits en stuurt ze om meerdere producten te kopen.
Deze voorbeelden laten zien hoe divers en succesvol secundaire plaatsingen in de praktijk zijn. Door producten gericht te plaatsen, kunnen bedrijven hun klanten aanmoedigen om specifieke producten te kopen om daarmee de omzet een impuls te geven. Daarom is het altijd de moeite waard om je eigen verkoopstrategieën te heroverwegen en over andere manieren na te denken, zoals second placement.

Succesvolle voorbeelden second placement


Blijvende optimalisatie: monitoren en bijsturen van second placement

Second placement van producten in de detailhandel speelt een cruciale rol in het succes van een bedrijf. Door deze strategie voortdurend te optimaliseren, kunnen bedrijven hun omzet verhogen en de klantbinding versterken. Maar hoe zorg je ervoor dat de extra plaatsing effectief is en het gewenste resultaat oplevert?
Één manier om de effectiviteit van second placement te monitoren, is door regelmatig de cijfers te beoordelen. Een omzetstijging na een wijziging in de secundaire plaatsing kan een duidelijk teken zijn dat de nieuwe strategie succesvol is. Bedrijven moeten hun verkoopcijfers daarom goed in de gaten houden en indien nodig bijsturen.
Bovendien kan de klanttevredenheid waardevolle inzichten opleveren over het toepassen van second placement. Feedback van klanten, of deze positief of negatief is, kan bedrijven helpen met het optimaliseren van hun strategie en in te spelen op de behoeften van hun klanten. Ook de feedback die medewerkers ontvangen door het dagelijks communiceren met klanten, kan belangrijke inzichten en feedback opleveren.
Moderne technologieën voor het volgen van klanten, zoals heatmaps, stellen bedrijven in staat de bewegingen van hun klanten in de winkel te analyseren en conclusies te trekken over het nut van toegepaste promotiestrategieën.
Het is dus belangrijk om voortdurend in de gaten te houden wat second placement met je producten doet. Ook is het soms nodig om in te grijpen en aanpassingen door te voeren aan je strategie om te voorkomen dat klanten weglopen bij je aanbod.

Veelgestelde vragen op een rij

Second placement verwijst naar de plaatsing van producten op een extra locatie in de winkel, naast de standaard positie in het schap. Het doel is om de zichtbaarheid en verkoop van producten te vergroten met behulp van plaatsing op drukke of strategische locaties, zoals bijvoorbeeld bij de kassa.

Producten die bijzonder geschikt zijn voor secundaire plaatsing in de detailhandel, zijn vaak impulsaankopen, seizoensartikelen, speciale aanbiedingen en nieuwkomers. Vaak gaat het hierbij om snacks, drankjes, snoep, cosmetische producten en alledaagse artikelen.
 

Het succes kan worden gemeten aan de hand van verschillende cijfers, zoals omzetstijging, verkooppercentage, klantfrequentie op de locatie en vergelijking met cijfers van eerder. Andere maatstaven zijn bijvoorbeeld het aantal herhaalaankopen en de feedback van klanten.
 

Drukbezochte ruimtes, zoals in- en uitgangen van een winkel, kopstellingen of kassaruimtes zijn allemaal ideaal voor second placement. Deze locaties vergroten de zichtbaarheid en toegankelijkheid van de producten waardoor de kans op impulsaankopen groter wordt.
 
Menu sluiten
Naar boven