Wat is POS materiaal? Dit moet je weten!
POS materiaal: je komt het vaker tegen dan je denkt! Herken je een stoepbord met de tekst “1+1 gratis op heel veel producten!”? Je wordt nieuwsgierig en besluit toch even de winkel in te stappen. Een kwartier later sta je met een volle tas weer buiten. Zo, heb je toch maar even mooi goedkoop gewinkeld. Toch? Een stoepbord is één van de vele mooie voorbeelden van het inzetten van POS materiaal.
In bijna elke winkel kom je het dan ook tegen: POS materiaal. Maar wat is het en hoe pas je het toe in je winkel of bij je dienst? In deze blog vertellen we er alles over!
Wat is POS materiaal?
POS materiaal, ook wel Point Of Sale materiaal genoemd, zorgt voor ondersteuning van de verkoop van producten. De Point Of Sale is het verkooppunt waar transactie plaatsvindt. Dit kan een schap in de supermarkt zijn, maar ook een tentoonstelling of een groot evenement. POS materialen kunnen bijvoorbeeld posters, banners en vlaggen zijn, maar ook stickers, displays of artikeldragers. Simpel gezegd zijn het materialen om je producten in de spotlights te zetten.Voorbeelden van POS materiaal
Was je de winkel ingegaan als je het stoepbord buiten niet had gezien of was je er aan voorbijgelopen? Dit verschil is de kracht van POS materiaal: klanten verleiden om de winkel binnen te stappen én een aankoop te doen.Naast buiten op straat, vind je in de winkel zelf ook POS materiaal. Wat voor winkel het ook betreft, nagenoeg iedereen maakt gebruik van POS materiaal. Zo kan je toch nog even snel wat meepakken uit het rek of de draadmand bij de kassa in de drogist. Of herken je de grote, met afwasborstels gevulde bakken bij een meubelgigant? Toch even meenemen, denk je dan, altijd handig en zo duur is het toch niet? Voor de retailer is dat precies de reden waarom POS materiaal ingezet kan worden: extra verkopen.
Waarom POS materiaal inzetten?
De mens is van nature nieuwsgierig. Wanneer een product omgeven is van pracht en praal, wordt de klant er automatisch naartoe gelokt. De kans is groot dat de klant het product meeneemt om te proberen. Smaakt het naar meer? Dan komen ze weer bij je terug. En dat met behulp van een eenvoudige presentatie bij je product!Waarom moet iedereen POS materialen inzetten? Wellicht maak je al gebruik van POS materiaal, zo niet liggen hier veel kansen! POS materiaal is een verkoopkans voor iedere retailer. Denk bijvoorbeeld aan speciale actieverpakkingen of informatie bij een schap. Enkele succesvolle voorbeelden:
- Een flesje Coca Cola ziet er voor de klant lekkerder en aantrekkelijker uit in een speciale Coca Cola-display dan wanneer deze tussen de Fanta en Cassis staat.
- Een klant koopt makkelijker een zak aardappelen als aangegeven staat welke aardappel bijvoorbeeld het beste past bij stamppot of welke geschikt is voor in de oven.
- Een nieuw product lanceren gaat beter als deze in een opvallende display wordt geplaatst dan wanneer deze tussen de gewone producten ligt.
Kan je je vinden in bovenstaande punten? Wacht dan niet langer om het toe te passen binnen je onderneming. POS materiaal speelt een belangrijke rol in de verkoop van je producten. Met de juiste communicatie vestig je extra aandacht aan de producten met als gevolg een stijging in de verkoop.
Welk POS materiaal voor diensten?
Verkoop je geen product wat de klant mee naar huis neemt, wat nu?Stel je runt een horecazaak. De klant, of in dit geval: de gast, wilt naar huis met een gevulde maag en een goed gevoel. Een maaltijd smaakt beter in een ruimte waar de sfeer goed aanvoelt. De beleving van de klant speelt hierbij dus een belangrijkste rol.
Meerdere elementen spelen een rol bij deze beleving. Denk aan de inrichting die conform je huisstijl is, de aantrekkelijke presentatie van je menukaarten of de schaal met pepermuntjes wanneer de klant je restaurant verlaat. Deze elementen zijn voorbeelden van POS materiaal, omdat deze bijdragen aan het verkopen van een goede klantbeleving.
Ook wanneer je zakelijke dienstverlening aanbiedt, kan je denken aan POS materialen. Wanneer de klant bij jou op kantoor komt, wil hij op de eerste plaats goed geholpen worden. De omgeving waarin jouw kantoor zich bevindt, speelt ook hier een belangrijke rol bij de klantbeleving.
Een voorbeeld van POS materiaal die een rol kunnen spelen bij deze klantbeleving is een kopje koffie met een koekje. Door het kopje en de verpakking te voorzien van je logo straalt je professionaliteit uit wat van goede invloed kan zijn op de klant. Een ander voorbeeld is een pen en een kladblok met je logo. Het lijken misschien simpele voorbeelden, maar deze voorbeelden kunnen zeker het verschil maken.
5 tips om het juiste POS materiaal te kiezen
Wil je POS materiaal gaan inzetten in je winkel of voor je dienst, maar weet je niet hoe je dit aan moet pakken? Gebruik deze tips!- Inventariseer je behoeftes
Waar in je winkel of dienst zie je ruimte voor verbetering? Komen klanten vaak naar je toe met vragen over bijvoorbeeld prijzen of allergenen? Of wil je jouw acties beter in het zicht hebben? Ook voor het lanceren van een nieuw product heb je wellicht POS materiaal nodig. Betrek je medewerkers in deze brainstorm. Zij zien misschien andere punten dan jij.
- Denk na over de omvang
Wil je simpel of uitgebreid? Voor een productpresentatie is minder POS materiaal nodig dan voor het inrichten van een complete supermarkt. Denk hierbij ook na over de mogelijkheden in jouw onderneming. Bij een kleine kledingwinkel is de ruimte anders ingedeeld dan bij een grote supermarkt.
- Denk na over de vorm
Je kan je logo overal terug laten komen, maar je kan ook voor standaard POS materiaal kiezen. Het voordeel van standaard materiaal is dat deze veelal iets goedkoper zijn. Logo's op je POS materiaal zorgen daarentegen voor een (nog) professionelere uitstraling.
- Bereken je budget
Wat wil je besteden aan het inzetten van POS materiaal? Voor tijdelijk POS materiaal wil je waarschijnlijk minder geld kwijt zijn dan wanneer je besluit je winkel een make-over te geven. Geen zorgen, voor ieder budget is POS materiaal mogelijk.
- Zoek een goede POS partner
Een goede partner in POS materiaal kan je helpen bij bovenstaande punten. Wil je alles zelf regelen of wil je volledig ontzorgd worden? Zoek een partner waar je voor alle materialen terecht kan, van plafondclips en zuignappen tot gepersonaliseerde displays en complete etalage-inrichtingen. Heb je behoefte aan persoonlijk contact of red je je met een webshop? Kies een partner die bij jou past.
Welk soort POS materiaal is geschikt voor mijn dienst of product?
Voor een supermarkt zijn de mogelijkheden eindeloos. Daarnaast biedt de diversiteit in POS materiaal de mogelijkheid om het geheel aan te passen aan je dienst of product. Wanneer je bijvoorbeeld een winkel met natuurlijke producten heeft, plaats je hier duurzame productdisplays van hout. Of het nu gaat om een schapkaart, om manden of om vlaggen buiten je pand. Voor ieder product of dienst is er POS materiaal.POS materiaal moet duidelijke en volledige informatie geven aan jouw klant. Als een klant weet waar hij aan toe is, gaat hij makkelijker over tot aankoop. Ook kan POS materiaal een uitkomst bieden als je werknemers veel advies over producten geven, zoals in een drogisterij. Door de klanten te voorzien van informatie met behulp van POS materiaal, kan de werkdruk van je werknemers verminderd worden. Eenvoudige vragen worden al snel opgevangen door jouw POS materiaal.
Wij kunnen je helpen met het kiezen van geschikte POS materialen voor je merk, product, winkel of dienst. Wij zijn al ruim 35 jaar de specialist in verkoopbevorderende materialen. Dus ook POS materiaal. Zo hebben wij POS materiaal in alle soorten, maten en materialen. Met behulp van onze eigen productiemogelijkheden kunnen we veel materialen verwerken, zoals hout, kunststof (polycarbonaat, PET, acryl) of metaal. Ook beschikken we over een eigen drukkerij om bijvoorbeeld je logo op ieder product terug te laten komen.
Heb je inspiratie nodig voor je branche? Op de pagina Branches vind je de beste producten voor je onderneming. Staat je branche er niet tussen? Dan zoeken we graag met je mee!