Point of Sale


Het verkooppunt (Point of Sale) is de plaats waar een aankoop wordt gedaan en voltooid wordt. Vanuit het oogpunt van de klant wordt dit ook wel het aankooppunt (Point of Purchase) genoemd. Het klassieke verkooppunt is de winkel of showroom waar de klant direct contact heeft met de producten, danwel artikelen. Om bij klanten impulsaankopen te ontlokken, worden op het verkooppunt vaak verschillende vormen van verkoopbevordering gepresenteerd . Naast opvallend reclamemateriaal, kunnen dit ook adviesactiviteiten zijn van en door de verkopers zelf.
 
De meeste aankoopbeslissingen worden doorgaans in de meeste gevallen op het verkooppunt genomen. Daarom zijn het ontwerp en de presentatie van producten bijzonder belangrijk voor zowel de winkelier als de fabrikant. Vooral middels een goede presentatie van de producten proberen fabrikanten de verkoop ervan te verhogen. Een typerend voorbeeld hiervan is het plaatsen van (digitale) displays op de POS.
 
Door de steeds sterker wordende positie van de online handel verschuift de POS momenteel meer en meer naar de thuisomgeving van de consument.

Menu sluiten
Naar boven