POS marketing
Bij POS marketing gaat het om verkoopbevorderende maatregelen die direct worden uitgevoerd op het verkooppunt, daar waar de klant contact heeft met de producten en een aankoopbeslissing wordt genomen. Aangezien de meeste aankoopbeslissingen op het verkooppunt worden genomen is POS-marketing dus erg belangrijk, als we praten over verkoopbevordering.
Een typerend en wijdverbreid voorbeeld van POS marketing is het afspelen van reclame- of productvideo's. Hiertoe worden schermen (mediaplayers) in de directe omgeving van het product geplaatst, waarbij er promotiefilmpjes worden afgespeeld, waarin de klant verleid wordt met de kenmerken, de voordelen en de diverse toepassingen van het product.
Andere belangrijke reclamemiddelen zijn posters, displays, standaards of plafondhangers, die visueel de aandacht moeten vestigen op de noodzaak en de voordelen van het product. Bovendien is het ontwerp en de totale inrichting van de verkoopzone een sleutelfactor voor een succesvolle POS marketing. En naast het zichtbare zijn onzichtbare middelen als prijsbepaling, routing en secundaire plaatsingen ook niet onbelangrijk. Dit laatste kan namelijk ook leiden tot meer spontane aankopen (bijv. Me-too-producten).